عوامل زیست محیطی مؤثر در طراحی ساختمان

عوامل زیست محیطی مؤثر در طراحی ساختمان یا طراحی محیطی

یک معمار به هنگام طراحی ساختمان باید به موارد و عوامل مختلفی توجه کرده و آنها را در طراحی خود لحاظ نماید. از این رو عوامل زیست محیطی می توانند نقش زیادی در طراحی و تفکر معمار داشته باشند. اینگونه طراحی ها تحت عنوان طراحی محیطی نامیده می شوند.

عوامل زیست محیطی در طراحی محیطی

طراحی ساختمان و تأثیرات فردی

طراحی ساختمان و تأثیرات اجتماعی

 

 

یک طراح ساختمان برای جلب رضایت مشتری های خود باید به فاکتورهای مختلفی توجه کرده و در هنگام طراحی معماری مواردی را مدنظر قرار دهد. از طرفــی در برخی از مواقع مشتــری نیازهای خود را بازگو نمی کند اما معمار باید به آنها آگاه بوده و در طرح و نقشه های خود آنها را بگنجاند. 

  

عوامل زیست محیطی در طراحی محیطی

بطور کلی عوامل زیستی که موجب می شوند یک معمار به آنها فکر کرده و طرحی مناسب با شرایط موجود خلق نماید، در دو دسته فردی و اجتماعی تقسیم می شوند. برای بررسی تأثیرات فردی و اجتماعی بر روی طراحی ساختمان ها تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

 

عوامل زیست محیطی در طراحی ساختمان

 

 

طراحی ساختمان و تأثیرات فردی

هر فرد خود به تنهایی می تواند تا حد زیادی در طراحی محیطی تأثیر داشته باشد. در بسیاری از مواقع قبل از اینکه معمار شروع به طراحی ساختمان کند، صاحب بنا درخواست هایی داشته و از معمار و تیم معماری میخواهد که دستورات آن را عملی نمایند.
به عنوان مثال ممکن است طراح ساختمان برای استفاده هرچه بهتر از فضا، مکان هایی را برای اتاق ها و حمام در نظر بگیرد اما صاحب بنا برای دسترسی راحت تر به این عناصر درخواست دیگری داشته و در نقشه تغییراتی ایجاد نماید.
یکی از عناصر در طراحی ساختمان که جزو تأثیرات فردی محسوب می شود، توجه به فعالیت های فیزیکی اعضای ساختمان است. به عنوان مثال در هنگام طراحی ساختمان برای اکثر مجتمع ها تنها پله طراحی شده و به بالابرهای معلولین توجه نمی شود.
این در حالی است که اگر تنها یکی از اعضای آن ساختمان قادر به استفاده از پله ها نباشد دچار مشکل خواهد شد. از همین رو طراحان در این مواقع باید فضایی را برای بالابر معلولین در نظر گرفته و یا برای جایگذاری آسانسور و افزایش هزینه ها با مالک صحبت نمایند.

طراحی محیطی از جمله مواردی است که یک معمار برای رضایت مشتری های خود باید به آنها توجه نماید. هرچه طرح پیشنهادی وی کاربردی تر بوده و نیازهای مشتری را بیشتر پوشش دهد، مطمئناً پروژه با موفقیت پایان می یابد.

 

 

معماری از جمله شاخه هایی در ساخت و ساز بوده که همواره در حال بروز شدن است. از این رو استانداردهای طراحی ساختمان نیز موجب تغییر می شود. یک معمار مدرن باید خود را به روز نگه داشته و ضوابط و مقررات جدید ساخت یک پروژه ساختمانی مطلع باشد.


عوامل مثبت در طراحی ساختمان یا طراحی معماری

 

 

طراحی ساختمان و تأثیرات اجتماعی

هر زمان که بخواهید به عنوان معمار شروع به طراحی ساختمان نمایید، باید عوامل اجتماعی را مدنظر قرار دهید. ساخت و سازها بر مبنای طراحی محیطی می توانند نقش زیادی در اجتماعات، ارزشها، فرهنگ ها و غیره بگذراند.
به عنوان مثال نحوه طراحی یک ساختمان مسکونی با مدرسه، سازمان ها و بانک ها متفاوت است. از طرفی هر یک از این طراحی ها می توانند تأثیر مستقیمی بر رفتار انسان ها داشته باشند.
واضح است که ساختمان ها وابسته به نیاز انسان ها طراحی و ساخته می شوند. هر طراحی محیطی یک کاربرد دارد. برخی اجتماعی، برخی سیاسی و برخی نیز مذهبی و فرهنگی اند.
از این رو شکل، رنگ، مکان و اندازه آنها نیز متناسب با برطرف سازی نیاز و کاربرد مورد نظر تعیین می شود. به عنوان مثال برای یک بیمارستان بیشتر از رنگ های سفید، آبی و سبز استفاده شده در حالی که باید به مکان مناسب اتاق عمل، ICU و غیره نیز توجه شود.

 

عوامل زیست محیطی در طراحی ساختمان



لازم به ذکر است که در هر دوره زمانی، هنگامی که جامعه و امکانات تغییر می کنند، طراحی محیطی و ساختمان ها نیز تغییر کرده و ظاهر آنها دگرگون می شود. به همیـــن دلیل با منسوخ شدن این ساختمان ها، انواع جدیدی از بناها ظاهر می شوند.
از این رو یک فرد با تجربه و دانا در این حوزه به خوبی با انواع طراحی های ساختمان آشنا بوده و متناسب با نیاز کاربران پروژه های خود را عملی می نماید.
چنانچه به دنبال گروهی متخصص بوده تا تمامی نیازهای شما را در طراحی معماری به صورت کاملاً حرفه ای پوشش دهد، می توانید از گروه مهندسین چینه ایوان پردیس کمک بگیرید.
این گروه با سالها تجربه در زمینه طراحی، نظارت و اجرا از جمله برترین شرکت های مهندسی بوده که بهترین طراحی های ممکن را با توجه به سلیقه شما انجام می دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره می توانید با مشاوران چینه ایوان پردیس ارتباط برقرار نمایید.

کلیه حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به مهندسین مشاور چینه میباشد.

[ طراحی وب سایت و سئو | امپریال برند ]